Friday 27 May 2011

Hasil Koko

   Koko merupakan antara tanaman utama negara yang banyak membantu didalam peningkatan hasil sumber negara. Produk dari pokok koko selalunya akan mendapat permintaan yang tinggi terutama coklat. Di Malaysia koko merupakan tanaman komoditi yang ketiga selepas kelapa sawit dan getah.
    Selain digunakan dalam pembuatan coklat dan konfeksi, lemak koko yang merupakan lemak semulajadi dan mempunyai ciri-ciri mesra terhadap kulit yang sudah lama dikenali oleh kaun Aztecs,juga digunakan sebagai salah satu bahan mentah dalam pembuatan barangan kosmetik,penjagaan diri dan farmaseutikal.
   Oleh yang demikian tidak salah lah kita mengatakan koko merupakan satu sumber pelbagai guna yang sangat penting dinegara ini.

   Satu fakta dari Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi menyatakan Malaysia hanya menggunakan 3% dari sumber koko dalaman untuk menghasilkan produk dan selebihnya ianya di import dari negara luar. Jadi tidak hairanlah Lembaga Koko Malaysia sangat-sangat menggalakkan rakyat Malaysia menceburi bidang penanaman koko ini.

No comments:

Post a Comment